Skip to main content

Essay on Relationship between development and diversity

Q- Write an essay on Relationship between development and diversity.

Answer- Development and diversity are closely intertwined concepts that play a vital role in shaping the world we live in. Development refers to the process of improving the economic, social, and political well-being of individuals and communities, while diversity refers to the variety of characteristics that make people unique, such as their culture, ethnicity, gender, and abilities. Together, development and diversity play a crucial role in creating a more equitable and sustainable world.

One of the key ways in which diversity and development are linked is through innovation and creativity. A diverse population with a variety of perspectives and skills can lead to more innovative and sustainable development outcomes. For example, a diverse group of individuals working on a project may be able to come up with new and creative solutions to problems that a homogenous group may not have considered. Furthermore, a diverse workforce can lead to increased productivity and better decision making, as a variety of perspectives can help to identify potential problems and opportunities that may have been overlooked.

Promoting diversity in all aspects of society, including in education, the workforce, and leadership, can also help to reduce inequality and create a more inclusive and just society. For example, providing education and job training opportunities to marginalized groups can help to level the playing field and provide individuals with the tools they need to succeed. Additionally, promoting diversity in leadership positions can help to ensure that the needs and perspectives of all members of society are represented and taken into account in decision making.

Many sustainable development goals, such as those related to poverty reduction, education, and gender equality, are directly linked to increasing diversity and promoting the empowerment of marginalized groups. For example, increasing access to education for girls and women can help to reduce poverty and improve overall economic development. Additionally, promoting gender equality and women's empowerment can help to ensure that all members of society have an equal opportunity to succeed.

In conclusion, development and diversity are closely linked concepts that play a vital role in shaping the world we live in. Promoting diversity and inclusivity in all aspects of society can help to create a more equitable and sustainable world, while also promoting economic and social development. It is important for individuals, organizations, and governments to work together to promote diversity and inclusion in all aspects of society, in order to achieve a more just and equitable world for all.

Comments

Popular posts from this blog

Daily Quiz For UPSC Ki Taiyari

Daily Quiz For UPSC Ki Taiyari Q_. рд╕ोрдпाрдмीрди рдоें рдк्рд░ोрдЯीрди рдХा рдк्рд░рддिрд╢рдд рд╣ोрддा рд╣ै [A] 40 рдк्рд░рддिрд╢рдд✓ [B] 50 рдк्рд░рддिрд╢рдд [C] 60 рдк्рд░рддिрд╢рдд [D] 80 рдк्рд░рддिрд╢рдд * рд╕ोрдпाрдмीрди рдоें рдк्рд░ोрдЯीрди рдХी рдоाрдд्рд░ा рд▓рдЧрднрдЧ 40 рдк्рд░рддिрд╢рдд рд╣ोрддी рд╣ै। рдпрд╣ рдЗрд╕े рдк्рд░ोрдЯीрди рдХा рдПрдХ рдЙрдд्рдХृрд╖्рдЯ рд╕्рд░ोрдд рдмрдиाрддा рд╣ै, рдЦाрд╕рдХрд░ рд╢ाрдХाрд╣ाрд░िрдпों рдФрд░ рдоांрд╕ाрд╣ाрд░िрдпों рдХे рд▓िрдП।  * [B] 50 рдк्рд░рддिрд╢рдд: рдпрд╣ рдеोрдб़ा рдЕрдзिрдХ рдЕрдиुрдоाрди рд╣ै। * [C] 60 рдк्рд░рддिрд╢рдд: рдпрд╣ рдХाрдлी рдЕрдзिрдХ рдЕрдиुрдоाрди рд╣ै। * [D] 80 рдк्рд░рддिрд╢рдд: рдпрд╣ рдмрд╣ुрдд рдЕрдзिрдХ рдЕрдиुрдоाрди рд╣ै। * рд╕ोрдпाрдмीрди рдоें рдк्рд░ोрдЯीрди рдХे рдЕрд▓ाрд╡ा,рдХрдИ рдЕрди्рдп рдкोрд╖рдХ рддрдд्рд╡ рднी рд╣ोрддे рд╣ैं, рдЬैрд╕े рдХि: * рдлाрдЗрдмрд░ * рд╡िрдЯाрдоिрди рдФрд░ рдЦрдиि * рдЕрд╕्рд╡рд╕्рде рд╡рд╕ा  * рдЗрд╕рд▓िрдП, рд╕ोрдпाрдмीрди рдПрдХ рд╕्рд╡рд╕्рде рдФрд░ рдкौрд╖्рдЯिрдХ рднोрдЬрди рд╣ै рдЬो рдЖрдкрдХे рдЖрд╣ाрд░ рдоें рдк्рд░ोрдЯीрди рдХी рдоाрдд्рд░ा рдмрдв़ाрдиे рдХा рдПрдХ рд╢ाрдирджाрд░ рддрд░ीрдХा рд╣ै। * рд╕ोрдпाрдмीрди рдХे рд╡िрднिрди्рди рдЙрдд्рдкाрджों рдоें рдк्рд░ोрдЯीрди рдХी рдоाрдд्рд░ा рдеोрдб़ी рднिрди्рди рд╣ो рд╕рдХрддी рд╣ै।

Daily Quiz For UPSC Ki Taiyari

Daily Quiz For UPSC Ki Taiyari: Q_. рдЕрдзिрдХ рдКंрдЪाрдИ рдкрд░ рдоाрдирд╡ рд╢рд░ीрд░ рдоें рд▓ाрд▓ рд░рдХ्рдд рдХрдгिрдХाрдП [A] рдЖрдХाрд░ рдоें рдмреЬी рд╣ो рдЬाрдпेंрдЧी [B] рдЖрдХाрд░ рдоें рдЫोрдЯी рд╣ो рдЬाрдпेрдЧी [C] рд╕ंрдЦ्рдпा рдоें рдмреЭ рдЬाрдПрдЧी✓ [D] рд╕ंрдЦ्рдпा рдоें рдШрдЯ рдЬाрдпेрдЧी рд╡्рдпाрдЦ्рдпा: рдЕрдзिрдХ рдКंрдЪाрдИ рдкрд░, рд╣рд╡ा рдоें рдХрдо рдСрдХ्рд╕ीрдЬрди рд╣ोрддी рд╣ै। рдЗрд╕рдХा рдорддрд▓рдм рд╣ै рдХि рд╢рд░ीрд░ рдХी рд▓ाрд▓ рд░рдХ्рдд рдХोрд╢िрдХाрдУं (рдЖрд░рдмीрд╕ी) рдХो рдКрддрдХों рддрдХ рд▓े рдЬाрдиे рдХे рд▓िрдП рдХрдо рдСрдХ्рд╕ीрдЬрди рдЙрдкрд▓рдм्рдз рд╣ै। * рдЗрд╕ рдХрдо рдСрдХ्рд╕ीрдЬрди рдЙрдкрд▓рдм्рдзрддा рдХी рднрд░рдкाрдИ рдХрд░рдиे рдХे рд▓िрдП, рд╢рд░ीрд░ рдЕрдзिрдХ рдЖрд░рдмीрд╕ी рдХा рдЙрдд्рдкाрджрди рдХрд░рддा рд╣ै। рдЗрд╕ рдк्рд░рдХ्рд░िрдпा рдХो рдЕрдХ्рд▓ीрдоाрдЗрдЬ़ेрд╢рди  (acclimatization) рдХрд╣ा рдЬाрддा рд╣ै। рд╢рд░ीрд░ рдХो рдкूрд░ी рддрд░рд╣ рд╕े рдЙрдЪ्рдЪ рдКंрдЪाрдИ рдХे рдЕрдиुрдХूрд▓ рд╣ोрдиे рдоें рдХुрдЫ рд╕рдордп рд▓рдЧрддा рд╣ै, рд▓ेрдХिрди рдЖрд░рдмीрд╕ी рдЙрдд्рдкाрджрди рдоें рд╡ृрдж्рдзि рд╕рдмрд╕े рдорд╣рдд्рд╡рдкूрд░्рдг рдЕрдиुрдХूрд▓рдиों рдоें рд╕े рдПрдХ рд╣ै рдЬो рд╢рд░ीрд░ рдХрд░рддा рд╣ै। * рдХрдИ рдХाрд░рдХ рд╣ैं рдЬो рдЙрдЪ्рдЪ рдКंрдЪाрдИ рдкрд░ рдЖрд░рдмीрд╕ी рдЙрдд्рдкाрджрди рдоें рд╡ृрдж्рдзि рдоें рдпोрдЧрджाрди рдХрд░рддे рд╣ैं। рдПрдХ рд╣ाрдЗрдкोрдХ्рд╕िрдХ рдк्рд░рддिрдХ्рд░िрдпा (hypoxic response) рд╣ै, рдЬो рд░рдХ्рдд рдоें рдХрдо рдСрдХ्рд╕ीрдЬрди рдХे рд╕्рддрд░ рд╕े рд╢ुрд░ू рд╣ोрддी рд╣ै। рд╣ाрдЗрдкोрдХ्рд╕िрдХ рдк्рд░рддिрдХ्рд░िрдпा рдЧुрд░्рджे рдХो рдПрд░िрде्рд░ोрдкोрдЗрдЯिрди (рдИрдкीрдУ) (erythropoietin (EPO)) рдиाрдордХ рд╣ाрд░्рдоोрди рдЬाрд░ी рдХрд░рдиे рдХा рдХाрд░рдг рдмрдирддी рд╣ै। рдИрдкीрдУ рдЕрд╕्рдеि рдордЬ्рдЬा рдХो рдЕрдзिрдХ рдЖрд░рдмीрд╕ी рдХा рдЙрдд्рдкाрджрди рдХрд░рдиे рдХे рд▓िрдП рдЙрдд्рддेрдЬिрдд ...

AI рдХा рднाрд░рддीрдп рд╕्рд╡ाрд╕्рде्рдп рд╕ेрд╡ाрдУं рдоें рдЙрдкрдпोрдЧ

Q_.  рднाрд░рдд рдоें рд╕्рд╡ाрд╕्рде्рдп рд╕ेрд╡ा рдХो рдкрд░िрд╡рд░्рддिрдд рдХрд░рдиे рдоें рдХृрдд्рд░िрдо рдмुрдж्рдзिрдордд्рддा (AI) рдХी рднूрдоिрдХा рдкрд░ рдЪрд░्рдЪा рдХрд░ें। рд╕्рд╡ाрд╕्рде्рдп рд╕ेрд╡ा рдоें AI рдХे рдХाрд░्рдпाрди्рд╡рдпрди рд╕े рдЬुрдб़ी рдЪुрдиौрддिрдпों рдФрд░ рдиैрддिрдХ рд╡िрдЪाрд░ों рдХो рдЙрдЬाрдЧрд░ рдХрд░ें, рд╡िрд╢ेрд╖рдХрд░ COVID-19 рдорд╣ाрдоाрд░ी рдХे рд╕ंрджрд░्рдн рдоें। рдЙрдд्рддрд░ _. рднाрд░рдд рдоें рд╕्рд╡ाрд╕्рде्рдп рд╕ेрд╡ा рдоें рдХ्рд░ांрддि рд▓ाрдиे рдоें рдХृрдд्рд░िрдо рдмुрдж्рдзिрдордд्рддा (AI) рдХी рднूрдоिрдХा: рдкрд░िрдЪрдп : рдХृрдд्рд░िрдо рдмुрдж्рдзिрдордд्рддा (AI) рднाрд░рдд рдХे рд╡िрд╢ाрд▓ рдФрд░ рдЬрдЯिрд▓ рд╕्рд╡ाрд╕्рде्рдп рд╕ेрд╡ा рдХ्рд╖ेрдд्рд░ рдоें рдХ्рд░ांрддिрдХाрд░ी рдкрд░िрд╡рд░्рддрди рд▓ाрдиे рдХी рдХ्рд╖рдорддा рд░рдЦрддा рд╣ै। рдпрд╣ рди рдХेрд╡рд▓ рд░ोрдЧों рдХा рдкрддा рд▓рдЧाрдиे рдФрд░ рдЙрдкрдЪाрд░ рдоें рд╕ुрдзाрд░ рдХрд░ рд╕рдХрддा рд╣ै, рдмрд▓्рдХि рджेрд╢ рдХे рд╡िрд╢ाрд▓ рдЧ्рд░ाрдоीрдг рдХ्рд╖ेрдд्рд░ों рддрдХ рд╕्рд╡ाрд╕्рде्рдп рд╕ेрд╡ाрдУं рдХी рдкрд╣ुंрдЪ рдмрдв़ाрдиे рдФрд░ рд▓ाрдЧрдд рдХрдо рдХрд░рдиे рдоें рднी рд╕рд╣ाрдпрдХ рд╣ो рд╕рдХрддा рд╣ै। AI рдХे рдЕрдиुрдк्рд░рдпोрдЧ : рд░ोрдЧ рдХा рдиिрджाрди: рдЪेрди्рдирдИ рд╕्рдеिрдд рд╣ेрд▓्рдердЯेрдХ рд╕्рдЯाрд░्рдЯрдЕрдк рдиिंрдмрд╕ рдж्рд╡ाрд░ा рд╡िрдХрд╕िрдд рдПрдХ AI-рдЖрдзाрд░िрдд рд░ेрдЯिрдирд▓ рдЗрдоेрдЬ рд╡िрд╢्рд▓ेрд╖рдг рдк्рд░рдгाрд▓ी, рдбाрдпрдмिрдЯीрдЬ़ рд╕े рд╕ंрдмंрдзिрдд рд░ेрдЯिрдиोрдкैрдеी рдХा рд╢ीрдШ्рд░ рдФрд░ рд╕рдЯीрдХ рдкрддा рд▓рдЧाрдиे рдоें рд╕рдлрд▓рддा рдк्рд░ाрдк्рдд рдХрд░ рд░рд╣ी рд╣ै। рдЗрд╕ी рддрд░рд╣, AI-рдЖрдзाрд░िрдд рдЙрдкрдХрд░рдг рдоेрдбिрдХрд▓ рдЗрдоेрдЬिंрдЧ рдХा рд╡िрд╢्рд▓ेрд╖рдг рдХрд░ рд╡िрднिрди्рди рдмीрдоाрд░िрдпों рдХे рдиिрджाрди рдоें рд╕рд╣ाрдпрддा рдХрд░ рд╕рдХрддे рд╣ैं। рдЙрдкрдЪाрд░ рдпोрдЬрдиा : AI рдбॉрдХ्рдЯрд░ों рдХो рд░ोрдЧी рдХी рд╡्рдпрдХ्рддिрдЧрдд рдЬीрдиोрдоिрдХ ...